Oroväckande Trend!

Här följer en rapport om ett av ämnerna som diskuterades på VFF:s representantskapsmötet den 5 dec.

Nils Olov på förbundet rapporterade att antalet grova utvisningar ökat markant år 2011,
vilket självklart är en jättetråkig nyhet för oss alla fotbollsälskare.
Vad vi kan göra för att stoppa den här trenden kommer jag till.

År 2010 var antalet anmälningar för grova utvisningar ca 90 st.
Säsongen 2011 var antalet ca 150 st!!!!
Den siffran är helt galen. Västmanland ligger i topp i hela landet med den siffran, det kan ha varit något län som hade fler men vi låg i toppen iallafall.
Detta är självklart en oroväckande trend så jag förstår att de på VFF känner oro över den här statistiken.
VFF vet inte riktigt vad man ska göra. Men jag tycker inte det här är deras problem att ta tag i utan det här ligger helt och hållet hos länets klubbar. 
Så nu krävs det ett krafttag i klubbarna för att vi tillsammans ska kunna skapa ett bättre och positivare klimat i västmanlandsfotbollen.

Ja vad kan man då göra i klubbarna? En sak som jag tror skulle vara en hjälpande hand är om man börjar prata om etik och moral. Dels redan i låga åldrar men även i seniorlagen. Kom gärna med egna förslag under kommentarer.  Jag var själv inte på mötet men har pratat med personer som var där och domarna fick mycket kritik i denna fråga.
Men jag kan säga att det inte bara är där problemet ligger, visst det finns domare som kanske inte ska hålla på med det dom gör. Men man kan säga samma sak om vissa spelare. Nu är meningen den att vi inte ska hänga ut några domare eller spelare men vi kan konstatera att så är fallet. Vi som spelar i div5 är inte bättre än vad domarna är, vi är på samma nivå. Hade vi spelat i div2, div3 hade vi haft bättre domare, så är det. Jag hoppas att klubbarna och domarkåren kommer ta tag i den här frågan nu när problemet har kommit fram. Jag kan säga att i min klubb kommer vi prata om hur vi kan göra för att förbättra situationen och skapa en positivare miljö.

God Jul & Gott Nytt År! :))


Kommentarer
Postat av: Justitia

Bra inlägg. Alla har ett ansvar!

2011-12-20 @ 19:25:54
Postat av: Svennis

Låter ju inte som en bra trend för fotbollen!

Skulle vara kul och se hur vi i femman bidrog till detta, kanske totalt eller lag för lag. Vilka vann Fair Play Ligan 2011??

2011-12-21 @ 08:20:41
Postat av: Mr 5

Jag ska kolla upp det Svennis.

2011-12-21 @ 19:28:35
Postat av: Undran

Vore intressant att se på vilka olika sätt de "grova utvisningarna" ökat. Är det genom att domarna agerat lite mer strängt, fler svordomar, slagsmål eller spelmässigt tuffare. En grov utvisning innebär att man visar upp det röda kortet direkt, det kan vara en friläges utvisning, eller har jag fel, denna påstående kommer från en domare i div 5.



Jobba på i bloggen, det är intressant ämne, mer upplysningar ger mer förbättringar.

2011-12-22 @ 15:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0