Sommar och sol ..


Så har vi kommit till den tidpunkten då solen verkligen börjar steka på och semestern står och väntar bakom hörnet. Lättklädda damer ute på stan och kanske en och annan öl som slinker ner? Dagarna är ljusare och man njuter av att kunna sitta ute sent en kväll utan mössa och vantar.

Ja det mesta verkar väl bra, MEN jag saknar verkligen något..

Det är såklart fotbollen jag pratar om. Det kanske är en välbehövlig vila för många men jag funderar på varför man inte spelar fotboll när det är som bäst väder här i Sverige.

Semester måste ju vara det ända problemet till varför man inte kan spela under sommaren?

Jag funderar även på hur fotbollen i dom lägre serierna kommer att påverkas i framtiden nu när det är fler och fler som börjar jobba skift, kvällar, helger osv.

Fortsätter det i den här takten kommer det nog inte finnas många 7-16 jobb om några år.

Och hur blir det då för alla fotbollsspelare som inte får betalt för att spela och utöva den sport som man älskar så mycket? Ska man göra om serierna så att man spelar förmiddagsmatcher ena veckan och kvällsmatcher andra veckan?

Är det bara jag som tänker dom tankarna?


Kommentarer
Postat av: idealist

Du berör en fråga som framöver mycket väl kan visa sig bli betydelsefull för svensk amatörfotboll. Det är givetvis en knepig sits vi riskerar att hamna i då arbetslivet för gemene man alltmer präglas av osäkerhet och oregelbundna arbetstider. Om situationen till slut blir ohållbar för länets (och landets) glada fotbollsamatörer tillika trogna yrkesutövare återstår som jag kan se det två alternativ: Antingen tiger man och nöjer sig med situationen som i förlängningen skulle kunna innebära att många av oss tvingas skära ned på eller helt sluta med fotbollen till förmån för vårt yrke, eller så går vi samman och försöker påverka fotbollsförbunden efter bästa förmåga. Det kan således sägas vara en fråga om att i framtiden antingen kämpa för sina intressen eller ge upp dem. Jag vet i alla fall vad jag skulle göra!

2011-07-06 @ 23:44:46
Postat av: Amatörspelare

Vad är förslaget till förbundet då? Att spela alla matcher i Juli månad under semestern eller? Man får nog försöka välja (om man har möjligheten) ett jobb som får fotbollstiderna att passa. Skulle matcherna spelas på förmiddan skulle iallafall jag lägga ner! De här tiderna är det bästa som går att få fram hur vi än vrider och vänder på det. Kanske skulle komprimera säsongen lite mer under sommaren och starta någon vecka senare men annars så är det helt säkert det bästa som går att uppbringa!

2011-07-07 @ 20:17:52
Postat av: idealist

Avsikten med mitt inlägg var inte att presentera konkreta förslag att i framtiden lägga fram till förbundet. Jag reflekterade enbart kring hur framtidens utmaningar kan komma att se ut och hur vi amatörer kan tvingas ta ställning till dessa. Du skriver att nuvarande speltider är de bästa som går att få fram och visst, kanske är det så. Det är dock din högst personliga åsikt och ingenting som i framtiden nödvändigtvis delas av andra, hur vi än vrider och vänder på det ;)

2011-07-07 @ 22:35:25
Postat av: Trap

Det går nog inte att tidigarelägga seriestarten men sommaruppehållet kunde gärna kortas ner någon vecka. För övrigt så står det ju fritt mellan lagen att arrangera träningsmatcher eller minicuper under sommarmånaderna. Vidare tycker jag att man kunde utöka serierna till 14 lag. Det känns absurt att sluta spela matcher i början av oktober när man sedan lägger in träningsmatcher i januari, eller?

2011-07-07 @ 23:20:42
Postat av: Support

Kanske bara spela helger ?

2011-07-08 @ 10:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0