Inför rapport: Tortuna SK

1.
2.
3.
4. Tortuna SK
5.
6. Skinnskattebergs SK
7.
8.
9. Dingtuna GIF
10.
11.

Kommentar: Tortuna har varit försäsongens besvikelse med en 7-1 förslust mot Hallstahammar som störst plump. Men det finns kvalité i laget och får de igång maskineriet igen så blir de farliga och kommer att slåss om en plats i toppen. Med försäsongens resultat på näthinnan blir det dock en fjärdeplats i mitt tips.

Nyförvärv:
Jonas Eriksson, Skultuna IS, Jesper Johnson, FC Bredäng, Arto Ojutkangas, Västerås BK 30 och Gustav Norström, Surahammar FK.
Förluster: Johan Karlsson, Irsta IF
Placering i fjol: Femma i division fem
Målsättning: Vi ska vara med och slåss med topplagen.

Tobias Henriksson gör sitt första år som tränare i klubben.

Ändå sedan uppflyttningen från sexan så har ni varit och nosat i toppen av tabellen. Är det i år ni går hela vägen?
Svårt att säga. Men vi ska göra allt vi kan för att vara med och slåss om en topplacering. Men jag tror serien är jämnare i år än på många år.

Många lag gillar att psyka Tortuna och prata om att ni inte spelar boll utan bara slår långt. Är det något ni pratar om i truppen? Hur gör ni för att använda det som tändvätska?
Jag lägger inte ner någon tid eller energi på vad folk tycker om vårt spel. De får tycka precis vad de vill, jag vill bara vinna så många matcher som möjligt.

Förra säsongen var ni det lag som släppte in minst mål (24 mål på 22 matcher). Vad är det som gör er defensiv så bra?
I år har den ju inte varit så bra men vi har haft väldigt mycket folk borta så vi har inte kunnat spela ihop något lag ännu.

Ni har en stor trupp och är ett av få lag som har ett lag i b-lagsserien. För dig som tränare, är det alltid positivt att ha många spelare att välja på?
Som jag ser det har vi ca. 23 spelare som är med och konkurrerar om en plats i truppen. Sen har vi en del spelare som kommer och går lite som de vill och bara spelar B-lag som jag inte riktigt har koll på hur många det är. Så vi har inte någon stor trupp i kontinuerlig träning.

Vilken träningsmatch skulle du vilja lyfta fram som er bästa?
Jag tycker inte vi gjort någon bra match än. Vi har haft bra perioder i matcherna men inte gjort någon längre period som är bra. Så jag säger ingen.

Är det någon speciell spelare som utmärkt sig under försäsongen?
Det är många som visat att de vill vara med och bidra i år. Ska jag lyfta fram några så är det väl, Gustav Stenström och Daniel Beijbom.

Hur kommer topp-3 se ut när säsongen är slut?
Svårt att säga men som det sett ut på försäsongen så får Bosniska och Norrby bära favoritskapet sen vill nog även vi, Skultuna och Skinnsberg ha ett ord med i det också.

Varför är det bra att divfive-blogg finns?
Det skapar intresse för serien.

Kommentarer
Postat av: !!!

Lite roligare att läsa idag

2013-04-17 @ 12:14:45
Postat av: Tipsilainen

Bra tippat hittills, skulle nog hålla med, i alla fall +/- nån placering..

2013-04-17 @ 12:26:47
Postat av: Tortuna

Vi har tappat en spelare och det är Johan Karlsson till Irsta. Rolig läsning och bra initiativ av dig på bloggen!

2013-04-17 @ 12:39:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0